日本各地には数多くの素晴らしい伝統技術に根付いた「モノづくりの文化(=地場産業)」が残っている。しかし、その多くは日本人の生活習慣の変化に伴い、需要が減少し、存亡が危ぶまれていることはまぎれもない事実。」と語るNOSIGNERは、地場産業が抱える問題を解決するためのデザインイノベーションに取り組む。 地場産業が抱える問題を解決するためは一体何をすべきなのか。NOSIGNERは「伝統産業の新たな文化を作らなければいけない。そのためには、伝統産業が残っている今のうちに、伝統技術を洗練されたデザインで新しい市場と関係づけなければならない」と考える。 その一例が、「COLORS」(MSY株式会社の独自ブランド)での取り組み。ビジネスエグゼグティブに向けた、伝統産業のライフスタイルブランドで、鏡台づくりの技術を用いた木製ステーショナリーボックス「MAG CONTAINER」や、長崎県の波佐見焼きの技術を用い、白銀比を取り入れた皿「ROOTS」、樹の表皮を写し取った磁器の花瓶「TRUNK」など、伝統的に培われ継承された日本の職人の技術が集積されている。
Sumi, created in 2007 as a re-design of the traditional “Yusan-bako” picnic box of Tokushima Prefecture. An example of contemporary design innovation, Sumi is made by traditional Japanese artisans, among the most highly skilled in the world. While SUMI is what led NOSIGNER to investigate finding a solution to problems that have lately beset local artisans and industry, their work has expanded into a product line called “COLORS,” the in-house brand of MSY Corporation, also sympathetic to the cause. ” "MAG CONTAINER," magnetically-attracted wooden stationary boxes crafted by artisans from Tokushima, is just one example. A series of shapes with angles in multiples of 30 degrees, an equilateral triangle, a square and a rhomboid, can be arranged freely--the embedded magnets attract the containers to produce a puzzle-like geometric pattern.
Design firm
「見えないものをデザインする人」という意味をもつデザインファーム。常に本質的な問いを忘れず、事象の間に潜む関係性や美しい造形を発見し、根源的体験を生み出すために、トップレベルの専門家が領域を横断して集う場として機能する。状況のリサーチ、仮説立案、デザイン制作のプロセスを通して、日夜美しいデザインをつくり出し続けることを目指し、多くのデザイン主導のイノベーションを生み出している。
A design firm whose name refers to a person who designs what can’t be seen . Nosigner acts as a forum for gathering top-level talent from across the region to produce a primordial experience, aiming continue creating beautiful designs day and night through a process of background research, hypothesis formulation and production design.